De ontmoeting tussen boer en burger levert soms ontwapenende situaties op. Een kind van een schoolklas die een rondleiding kreeg op de boerderij vroeg: ‘Wat kost dit kalfje?’ De boer zei: ‘Waar wil je het dan laten?’ ‘In de tuin’, zei het kind. De boer: ‘Maar wist je dat een koe een half voetbalveld aan gras nodig heeft om te vreten.’ Daar stond het kind van te kijken. En toen de boer zei dat een koe per dag 100 liter water drinkt en 30 pakken melk geeft, was de verbazing compleet.
Artikel door: Ko van den Boom – Nieuwe Oogst
Die boer is Marcel Derks. Samen met vrouw Ria en zoon Tom runt hij een melkveebedrijf in Overasselt. Familie Derks is een van de 70 gecertificeerde Klasseboeren die geregeld de deuren openstellen voor schoolklassen. Dit jaar hebben ze al een stuk of acht groepen ontvangen. Woensdag kwam er weer een klas langs. Het was de Week van de Klasseboeren, waarin het thema Voedsel landelijk extra aandacht krijgt en scholen gratis op bezoek mogen komen. De band tussen boer en burger versterken, dat is de ambitie.
‘We willen dat burgers en vooral kinderen zien hoe het werkelijk op de boerderij gaat’, zegt Derks. ‘In de media wordt soms een negatief beeld van onze sector geschetst. Neem de actuele campagne van Wakker Dier, Koekeloeren, die doet veronderstellen dat elke koe kreupel loopt en ziek, zwak en misselijk is. Zulke campagnes zijn heel frustrerend voor boeren.
‘Kennelijk hebben zulke organisaties zoveel geld dat ze campagnes kunnen voeren op radio en tv. Het is aan ons om tegenwicht te geven. Als de kinderen hier op bezoek komen, zien ze dat de koeien lekker in het stro liggen en hopelijk blijft dat beeld ze bij.’
De kinderen die Klasseboer Derks ontvangt zijn meestal tussen 6 en 12 jaar oud. ‘Soms zijn er kinderen bij die even aan de geur in de stal moeten wennen, maar na een uur is dat helemaal weg. Er zijn ook kinderen die met hun overalletje en laarsjes aan binnenkomen en enthousiast gaan voeren.’ Ria Derks glimlacht: ‘Het is echt heel leuk. Vooral als de kinderen op school ter voorbereiding al wat over de boerderij hebben geleerd.’
Belevend leren
Het bedrijf van Derks telt 125 melkkoeien en 70 stuks jongvee. Van een klein deel van de melk laten ze kaas maken, die ze in een versautomaat langs de weg verkopen. Als er weer een schoolklas langskomt, zetten Marcel en Ria alles klaar. ‘De kinderen krijgen een rondleiding en een proeverijtje met zuivelproducten’, vertelt Ria. ‘We geven ze een plattegrond van ons bedrijf met opdrachten. Die zijn verdeeld over het bedrijf in emmers. De opdrachten voeren ze zelfstandig in kleine groepjes uit.’
Belevend leren is het devies van de organisatie Klasseboeren. Prikkel alle zintuigen, dat beklijft het best. Marcel Derks kan het collega-ondernemers aanraden om ook Klasseboer te worden. ‘Je doet het om het imago van de sector te verbeteren. Als je ziet hoe de kinderen het oppakken, is de voldoening groot.’